Multikulturní projekt
Od 2.března. do 27.března 2015
Rozhlédni se tu a tam,
uvidíš, že nejsi sám,
všude je tvůj velký svět,
pojď si o něm vyprávět.
My jsme všichni kamarádi
a máme se všichni rádi.
Sledujeme rozvoj dětí překonávající bariery národnostní, sociální, kulturní a tím se snažíme o posilování svobody a míru ve společnosti. Multikulturní výchova v mateřské škole představuje "mnohokulturní" výchovu, která akceptuje kultury všech národností dětí, které jsou ve třídách. Je velice důležité začínat s multikulturní výchovou již v předškolním věku, protože děti kolem tří let nemají ještě předsudky, neuvědomují si své rozdíly. Teprve postupně si osvojují postoje, které získávají nápodobou starších dětí a dospělých. Vhodnou motivací, kladnými příklady, vytvářením přátelských a kamarádských vztahů mezi dětmi, dochází k vytváření základů kladných postojů na celý život. Ač je projekt připraven jako pohled skupiny českých dětí na jiné , odlišné národnosti, využijeme spolupráci také s rodiči, kteří jsou jiné národnosti a jejichž děti naši MŠ navštěvují. Dítě z cizí etniky se musí cítit v prostředí mateřské školy dobře, jistě a bezpečně. Musí mít možnost adaptovat se na nové prostředí i situaci. Náš projekt dá dětem prostor seznamovat se se svým bezprostředním okolím. Dále se hranice jejich poznání rozšiřují a zároveň prohlubují o konkrétní smyslové prožitky. V našem projektu budeme s dětmi putovat po zeměkouli. Postupně se seznámíme s jinými zeměmi a představíme si národnosti, které v nich žijí.
Záměr:
Dát dětem základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, pro schopnost být samo sebou a zároveň se přizpůsobit životu v sociální komunitě - v kulturní a multikulturní společnosti; Poskytnou dětem možnost jednat v duchu základních lidských a etických hodnot - to vše na úrovni přizpůsobené věku předškolního dítěte.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
Kompetence k učení
Dítě má elementární poznatky o světě lidí, kultury,přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách,orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije.
Kompetence k řešení problémů
Dítě si všímá dění i problémů v bezprostředním okolí . Přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem.
Komunikativní kompetence
Dítě ovládá řeč, hovoří vhodně zformulovaných větách,samostatně vyjadřuje své myšlenky,sdělení,otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog.
Sociální a personální kompetence
Dítě je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem.
Činnostní a občanské kompetence
Dítě ví, že není jedno v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:
Dítě a jeho tělo
koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
zvládat zkl. pohyb. dovednosti a prostorovou orientaci v různém prostředí
vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
Dítě a jeho psychika
- formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
- utvořit jednoduchý rým
- vědomě využívat všech smyslů,záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
- záměrně se soustředit na činnost ,udržet pozornost
- poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- být citlivé ve vztahu k živý bytostem, k přírod a věcem
Dítě a ten druhý
- chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přesto že je každý jiný, že osobnostní odlišnosti jsou něco přirozeného
Dítě a společnost
- vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební aktivity, hodnotit svoje zážitky
Dítě a svět
- mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomovat si , že způsobem, jakým žijeme, ovlivňujeme vlastní zdraví i životní prostředí
vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí
Projekt se skládá ze tří částí :
Žijeme v Česku – jsme Češi
Země, které jsou blízké našim kamarádům – spolupráce s jejich rodiči
Cestujeme po zeměkouli (Evropa a ostatní světadíly)
Navrhované činnosti :
1.část Žijeme v Česku - jsme Češi
píseň „Chodíme si po světě“ (Dánská hra) (v příloze) - pohybové ztvárnění,vymýšlení dalších variant – co je dětem milé
- - poslech/nácvik písně Co je to ? ( text v příloze + píseň na CD) - práce s glóbusem - hledáme podle barvy vodstvo a pevninu - země je kulatá co všechno může být kulaté - hledáme kulaté tvary ve třídě ( pracovní list č.7 co je kulaté, co je hranaté )
- - hledáme Českou republiku (předem označená malou značkou) a Evropu - pojmenováváme hlavní město poslech /nácvik básně Praha
- práce s obrazovým atlasem - podle obrázků zjišťujeme, co se u nás pěstuje, jaká tu žijí zvířata, zda máme hory, moře..., jaké u nás bývá počasí PL Co je v Česku a co ne (V příloze)
- Pl č3 – domečky – spojování geom tvarů, Pl č.5 Panelák – hledání stejného obrázku, omalovánka vesnice, omalovánka město
- hra „Místo si vymění, kdo..." - barva vlasů, očí, velikost, oblíbená barva, zvíře, hračka...
- výtvarná činnost – kresba, malba - česká krajina, město, vesnice, můj dům, postava z národní pohádky…. (temperové barvy, křídy, pastely...)
- poslech národní pohádky
- pobyt venku -„české" hry ( skákání panáka...)
Pomůcky:
- glóbus
- dětské obrazové atlasy
- čtvrtky, pastelky (materiál dle zvolené techniky)
- příslušný obrazový materiál
Další možné činnosti:
kreslíme národní vlajku
poslech české hymny
nácvik/poslech písně „My jsme muzikanti", Dánská hra, Jede jede poštovský panáček
koláž „Naše země" - výstřižky z časopisů či kalendářů lepíme na předkreslený tvar republiky)
2.část Země, které jsou blízké našim kamarádům – spolupráce s jejich rodiči
Věnujeme se zemím z kterých pocházejí děti, které nemají českou národnost ve spolupráci s jejich rodiči
Domluvená návštěva rodiče jiné národnosti – vyprávění o zemi, ze které pochází srovnání krajiny, přírody, měst
-oblíbené jídlo v zemi
-pohádková postava
-poslech rodné řeči – srovnání
3.část Cestujeme po zeměkouli (Evropa a ostatní světadíly)
skládáme puzzle – světadíly
práce s dětskými atlasy světa
sledujeme faunu, floru srovnáváme s naší zemí
V materiálu http://clanky.rvp.cz/clanek/s/P/7553/CESTUJEME-PO-EVROPE.html/je možné zvolit :
"Na návštěvě na Slovensku" „Cesta na Ukrajinu“„Cesta do Velké Británie“ „Cesta do Itálie“ „Cesta do Řecka“ „Cestujeme do Francie“ „Cestujeme do Švýcarska“ „Cestujeme do Holandska“
Další aktivity
Celodenní akce v MŠ 19.3. - Indiánská vesnička Rosehill http://rosehill.webnode.cz/
Veselé bubnovaní – rytmizace pod vedením facilitátora Petra Šušora s využitím nástrojů z různých zemí světa
Program organizace Adra - v jednání
Možno uspořádat karneval na téma : Lidé z celého světa.
Hry a činnosti na rozvoj vnímavosti a citlivosti (v příloze)
K rozvíjení multikulturní vnímavosti a citlivosti nám může pomoci třeba i příběh O černé ovečce.
Záměr učitelky: učit děti empatii a prosociálnímu chování
Výstup: dítě ví, že být odlišný neznamená být špatný a umí slovně ocenit druhého
Pohádka o černé ovečce
Místo po pravici
Klubíčko
Slepovaná
Tichá voda
Sardele
Děti,děti pojďte sem
Labada
Maminka a děťátko
Navrhované básně (v příloze) :
Praha
Eskymáci, Eskymácká abeceda
Iglů
Indiáni
Indiáni jdou
Navrhované písně (v příloze)
Dánská hra – chodíme si po světě, Na tom pražském mostě, Jede, jede poštovský panáček
My jsme muzikanti
Co je to ? Letem světem Pět minut v africe (Afrika 1 /1) Nylský krokodýl ( Afrika 1/4 ) Kolik divů má náš svět S větrem o závod Indiánská rodina Eskymáci Černoušek Afrika Slon Panda
Navrhované pracovní a grafomotorické listy ( v příloze)
-spojování, stejných geom.tvarů
- hledání stejného obrázku
-hledání rozdílů
-dekorativní zdobení,
-labyrinty
-hledání souvislostí
GL Tučňák
Svislé a vodorovné čáry
Omalovánky k tématu (v příloze)
Náměty na výtvarné a pracovní činnosti (v příloze)
Další náměty http://www.predskolaci.cz/multikulturni-vychova
http://kleuteridee.nl/praatplaten/
http://clanky.rvp.cz/clanek/s/P/7553/CESTUJEME-PO-EVROPE.html/
http://clanky.rvp.cz/clanek/s/P/2925/CESTA-KOLEM-SVETA.html/
„Na návštěvě v Evropě" „Cesta do Afriky" „Mezi Araby"
„Cesta do Severní Ameriky" „Cesta do Jižní Ameriky" „Cestujeme do Austrálie"
„Cestujeme do Asie"
Cesta kolem světa - http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/2925/cesta-kolem-sveta.html/Austrálie http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/7597/cesta-kolem-sveta-australie.html/
Cesta kolem světa - http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/2834/cesta-kolem-sveta.html/
Letem světem s písničkou - http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/2894/letem-svetem-s-pisnickou.html/
Hrajeme si na indiány- http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/1610/hrajeme-si-na-indiany.html/
Za dobrodružstvím kolem světa –http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/14295/za-dobrodruzstvim-kolem-sveta.html/
Multikulturní výchova v předškolním vzdělávání s využitím dramatické výchovy Bakalářská práce http://is.muni.cz/th/345352/pedf_b/ plný text (v příloze)
http:/ www.detskecd.info