POLYTECHNIKA
Od 4.4.2016 do 29.4.2016
Děti si vyzkouší řemeslné postupy přiměřené jejich věku. Polytechnická činnost prohlubuje estetické cítění, posiluje tvořivost, představivost, technické a matematické dovednosti. Uvědomí si propojení člověka s přírodou. Přírodní a fyzické zákonitosti. Dozví se o dnes již moderní technikou nahrazených řemeslech využití vody, větru důležitost slunce a země .Vyzkouší si stará řemesla a probudí v sobě úctu k lidské práci. Získají například povědomí kde se bere zrní ,kde mouka a chléb. V projektu Polytechnika se snažíme dětem přiblížit dobu ,kdy si člověk musel vyrábět vše sám, věci se opravovaly a dědily po mnoho generací. Poukázat na technickou vyspělost dnešní doby.
Polytechnické vzdělání naplňuje všechny čtyři pilíře vzdělání, ale především podporuje celostní rozvoj dítěte :
-učit se poznávat
-učit se jednat
-učit se žít s druhými
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
Kompetence k učení :
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
Kompetence k řešení problému :
- všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí, přirozenou motivací
- k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
Komunikativní kompetence :
- průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a náladu různými prostředky (řečovými, výtvarnými, dramatickými atd.)
Sociální a personální kompetence :
- samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
- spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
Činnostní a občanské kompetence :
- chápe ,že zájem o to co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
- ví, že není jedno ,v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Dítě a jeho tělo
Stimulace a podpora rozvoje pohybových a manipulačních dovedností, učit je sebeobsluze ,vedení k zdravým životním návykům. Rozvoj hrubé a jemné motoriky, manipulace s pomůckami a materiály.
Dítě a jeho psychika
Záměrem je podporovat duševní pohodu, rozvoj intelektu, řeči a jazyka, citu a vůle. Stejně je nahlíženo na rozvoj sebepojetí a kreativity. Povzbuzovat je v dalším rozvoji poznávání a učení. Poznávat tradiční říkadla a písně. Poznávání vlastností lidí.
Dítě a ten druhý
Záměrem této oblasti je podporovat vztahy mezi dětmi a dospělými. Obohacovat jejich komunikaci. Zajistit pohodu těchto vztahů.Vést k ochotě rozdělit se, motivace čtením příběhů .Poznání sociálního prostředí dnes a v minulosti. Vážit si práce druhých.
Dítě a společnost
Uvést dítě do společenství ostatních lidí, do pravidel soužití, do světa materiálních a duchovních hodnot. Do světa umění a kultury. Umožnit mu aktivně se podílet na utváření pohody ve svém okolí. Cílem je nabídnout různé činnosti a hry. Provádění různých prací přiměřené věku.
Dítě a svět
V environmentální oblasti zakládáme u dětí povědomí o okolním světě. O vlivu jeho chování vůči přírodě. V projektu pozorujeme přírodu, kulturní plodiny(obilí, pšenici) a jejich prospěšné využití pro člověka. Využití vody ,větru a slunce.Pochopení přírody a toho ,že každá práce je užitečná a potřebná. Že vše je vzájemně propojeno. Vedeme děti k úctě k lidovým řemeslům a tradicím.
NAVRHOVANÉ ČINNOSTI:
PEKAŘ
Rozvoj slovní zásoby : vyjmenujte co vše je vyrobeno z mouky
druhy mouky -pšeničná, žitná, kukuřičná …
Ochutnávka různých druhů pečiva, oplatek atd.
Vnímat různé tvary, barvy, čím jsou posypány.
Smyslové vnímání: do talířků různé druhy mouky-jemnost, barva ,struktura
Grafomotorika : psaní prstem v mouce
Stavění pece z dřevěných kostek, molitanových kostek
Výroba pečiva ze slaného těsta : 2 díly hladká mouka1 díl soli a 1 díl vody
Výroba vánoček a koláčů z modelovací hmoty
PL, písničky, básničky, omalovánky
ZAHRADNÍK-PĚSTITEL
Realizace záhonku..vybrat vhodné místo,s pomocí učitelky vymyslet ohraničení záhonku( kameny,vyvýšený záhonek z prkének ).Zrytí,odplevelení,urovnání. Můžeme taktéž využít přípravu truhlíků.Osázení.
Zhodnocení-Proč jsme vybrali toto místo? Jaké nástroje jsme potřebovali?
Pokus klíčení semen…na dva tácky vyložené vatou položíme několik semen hrachu(řeřichy) obě trochu zalijeme.Jednu zakryjeme tmavou čtvrtkou a po dobu klíčení přidáváme opravdu minimum vody. Druhou dolévám dle potřeby a dáme na světlé místo.Děti pozorují oba tácky.
Zhodnocení- Porozumění podmínkám vlivům na klíčení,důležitost vláhy
Poznáváme semena…přiblížíme dětem semena papriky,rajčat ukázkou na syrové zelenině,rozhovory na téma peckoviny a semena uvnitř pecky.
Úklid školní zahrady …Použití různého načiní,posílení pozitivního vztahu ke svému okolí a přírodě .
PL,omalovánky,písně a hry